Alternativa fakta

Litteratur

Alternativa fakta av Åsa Wikforss förlag fri tanke

Kap 1

Ni skall arbeta i grupp eller par.

Kunskap

  1. Den amerikanska presidenten Donald Trump insisterade på att det inte regnade när han svors in som president. Titta på klippet;

Https:/youtu.be/xecEV4dSAXE

Diskutera med utgångspunkt i de tre villkoren vi diskuterade i måndags, s 24 som måste vara uppfyllda för kunskap varför D T inte hade kunskap om vädret installationsdagen.

Redovisa era tankar inför klassen.

Kunskapsresistens

Den här övningen utgår från från det stycke på sidan 42-43 som handlar om amerikanernas bristande kunskap om The Affordable Care Act, amerkikaneras sjukförsäkring som Obama införde. Titta på klippet;

https://www.nytimes.com/2017/02/07/upshot/one-third-dont-know-obamacare-andaffordable-care-act-are-the-sam

1. Vad betyder begreppet kunskapsresistens?
2. På sidan 42–43 finns ett exempel från 2016 års val i USA om att 35 % av de som
röstat inte vet att den sjukförsäkring som kritikerna kallar Obamacare är detsamma som The Affordable Care Act. ”Mängder av människor har därför röstat för att
avveckla Obamacare utan att inse att det kommer att leda till att Affordable Care
Act försvinner och att de förlorar sin sjukförsäkring”, skriver Wikforss. Diskutera
med utgångspunkt i detta scenario varför det är centralt för en demokrati att medborgarna måste vara välinformerade om relevanta samhällsfakta och på vilket sätt
kunskapsresistensen är en fara för demokratin.

Redovisa inför era kamrater.

WWW

https://liu.se/nyhet/motiverat-tankande-farligt-for-demokratin

Läs artikeln och lyssna på avsnitt 4 i podcasten.

Redovisa era tankar och reflektioner för era kamrater.

Kapitel 1 – Kunskapsresistens
Håller vi på att bli faktaresistenta? (s. 11–14)
1. Vilka två svar på frågan om vad fakta är presenterar Wikforss?
2. Vad menas med att vara faktaresistent?
3. Varför tycker Wikforss att begreppet kunskapsresistens är ett bättre begrepp än
faktaresistens?
Vad är kunskap? (s 14–24)
4. Vad är det för skillnad på teoretisk och praktisk kunskap?
5. Vilka tre villkor krävs för kunskap?
Evidens (s. 25–29)
6. Vilka är de två viktigaste sätten att få evidens på?
7. Vad menas med att vi människor har en kunskapsmässig arbetsdelning?
8. På vilket sätt spelar språket en viktig roll för vår kunskap?
Tvivel (s. 29–35)
9. Vilka två saker tycker Wikforss att man bör ta med sig från diskussionen om skepticism?
Skäl mot övertygelser (s. 35–38)
10. På vilket sätt kan kullkastare och underminerare påverka våra övertygelser?
Kunskapsresistens (s. 38–44)
11. Varför har kunskapen en viktig betydelse för vår demokrati?

 

Kap 2

Det halvfulla glaset. Sid 68-70.

Kapitel 2 – Fakta
Faktanihilism (s. 45–49)
1. Vad menas med begreppet faktanihilism? Koppla till exemplet om lärarvikarien,
eleven och diskussionen om förintelsen på sidan 45–46.
Sant för mig? (s 49–56)
2. Vad betyder det att vara objektiv?
3. Vad menas med att något är objektivt sant?
Sociala konstruktioner (s. 56–62)
4. Wikforss skriver att vi har viss frihet att välja våra begrepp, men vi har inte friheten
att avgöra huruvida det finns något i världen som motsvarar dessa begrepp. (s. 62).
Vad menar hon med det?
ALTERNATIVA FAKTA LÄRARHANDLEDNING 12 ,
Postmoderna idéer i Trumps tid (s. 63–68)
5. På vilket sätt är de postmoderna idéerna om perspektiv en fara för tron på objektivitet och sanning?
6. Hur kan dessa postmoderna idéer utnyttjas av Trump och hans anhängare?
Det halvfulla glaset (s. 68–73)
7. På vilket sätt är beskrivningen av ett glas som antingen halvtomt eller halvfullt en
dålig metafor för att det skulle finnas olika tolkningar av fakta?
It´s complicated… (s. 73–84)
8. Wikforss menar att det vore mer skadligt att inte ta fram mer statistik om exempelvis invandring och kriminalitet. Varför?

 

Kap 3

Tänkandets skevheter.

Eleverna läser kapitel 3 i Alternativa fakta där Wikforss beskriver de kognitiva skevheter
som gör det svårt för oss att ta till oss fakta. Låt även eleverna läsa artikeln

”Så luras vi av våra känslor” av Christian von Essen på Internetstiftelsens webbplats:

https://internetkunskap.se/article/5ac47a43e3a5896e3c22cdaa/sa-luras-vi-av-vara-kanslor

Övning – Tre fall av kognitiva skevheter

Låt eleverna läsa de tre fallbeskrivningarna.

Tomas
Tomas är 19 år och har precis gått ut gymnasiet. Han och flera av hans vänner är engagerade i djurrättsfrågor. Tomas skriver ofta om dessa frågor i sina sociala medier och
ganska ofta delar han artiklar som handlar om djur som på olika sätt behandlas illa. I
fredags dök en artikel upp i hans flöde. Artikeln kom från en av de djurrättsföreningar
som Tomas är medlem i och den handlade om en djurbonde från södra Sverige som
behandlade sina djur ovärdigt. Tomas blev mycket upprörd av det han läste och delade
genast artikeln vidare. Artikeln visade sig vara fejkad.

Camilla
Camilla är 57 år och bor i ett samhälle i mellersta Sverige. Hon tycker om att sy och
sticka och har tillsammans med sina vänner Anieka, Mia och Soraya en syjunta. I måndags hade de syjuntamöte och då berättade Anieka att livsmedelsaffären i samhället
återigen hade drabbats av inbrott. ”Jag är säker på att det är några av ungdomarna från
Slänten”, sa Mia och det höll de andra med om. Det var allmänt känt att ungdomarna
från Slänten var kriminella. På jobbet nästa dag berättade Camilla för sin kollega Torsten om inbrottet och att hon visste att det var några ungdomar från Slänten som hade
gjort det. ”Konstigt”, sa Torsten, ”i tidningen stod det i dag att de tagit fast en medelålders kvinna för inbrottet och att hon hade erkänt.”

Amari
Amari är 35 år och politiskt engagerad. Hon är medlem i ett politiskt parti och går ofta
på deras möten. På senaste mötet presenterade partiledningen sin hållning i en politisk
fråga som Amari varit mycket engagerad i. Nu hade partiet bestämt sig för att byta
åsikt i frågan. Amari blev upprörd och undrade varför och fick till svar att flera forskare, oberoende av varandra, hade presenterat fakta som visade att partiets hållning i
ALTERNATIVA FAKTA LÄRARHANDLEDNING 5 ,
frågan var felaktig. Amari hävdade då bestämt att det fanns annan forskning som pekade i motsatt riktning, men eftersom hon varken kunde presentera fakta eller namn på
forskarna, beslutade sig partiet för att byta åsikt. Efter mötet blev Amari uppringd av
en partikamrat som sa att han höll med henne och frågade om hon var intresserad av
bilda ett nytt parti där de kunde driva åsikten som det andra partiet hade ratat. Amari
tackade genast ja.

Diskutera:
• Vilka kognitiva skevheter är det som får Tomas, Camilla och Amari att bli kunskapsresistenta?
• ”Alla drabbas vi av bekräftelsebias”, skriver Wikforss. Vilka erfarenheter har du av personer som har drabbats av bekräftelsebias eller andra kognitiva skevheter?
• Vilka egna erfarenheter har du av att själv drabbas av bekräftelsebias eller andra kognitiva skevheter? Hur yttrade det sig?

 

Kap 4

Språket och det falska (s.115–119)
1. Wikforss nämner tre viktiga saker om kunskapen och det mänskliga språket. Vilka
är dessa?
Lögnen (s. 119–127)
2. Vad är det för skillnad mellan att säga något falskt och att ljuga?
3. Vad är det för skillnad på en lögn och det ogrundade hävdandet (bullshit/skitsnacket)?
4. Vad betyder begreppet ”den sanningsenliga överdriften” och på vilket sätt använder
sig Trump av den?
5. Vilka andra bortförklaringar använder lögnare när de konfronteras med att ljuga?
Varför ljuger vi? (s. 127–132)
6. I boken nämner Wikforss flera skäl till varför vi ljuger. Vilka är de?
7. Vilket kan vara ett skäl till att Trumps anhängare inte bryr sig om att han ljuger?
8. På vilket sätt stämmer Trump in på Frankfurts beskrivning av en skitsnackare?
Kunskapen och nätet (s. 132–144)
9. Vilka två sorters okunskap finns det?
10. Vad innebär Dunning-Kruger-effekten?
11. På vilket sätt har algoritmerna på nätet samma funktion som vår a kognitiva
skevheter?
12. På vilket sätt är inte samtidens polarisering ett resultat enbart av den nya tekniken?
Desinformation (s. 144–150)
13. Varför borde vi istället för falska nyheter tala om fejkade nyheter?
14. Hur kan desinformation underminera våra sanna övertygelser?
15. Vad menas med ”falsk balans”?
Konspirationsteorier (s. 150–159)
16. Vad är typiska drag för en konspirationsteori?
17. Varför är det viktigt att det offentliga samtalet inte blir ensidigt och att medierna
gör vad de kan för att hålla sig konsekvensneutrala?
Den auktoritära statens desinformation (s. 159–166)
18. Vad är den auktoritära statens propaganda?
19. Vilket syfte har en propagandamakare?
20. Vilka två orsaker anger Hannah Arendt som skäl till varför auktoritära ledare
ljuger?